۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۵۹

با مشارکت ازبکستان و تاجیکستان؛

تولد ابوریحان بیرونی در فهرست جهانی نکوداشت­‌های یونسکو ثبت شد

تولد ابوریحان بیرونی در فهرست جهانی نکوداشت­‌های یونسکو ثبت شد

«هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی» در فهرست جهانی نکوداشت‌­های ۲۰۲۳ – ۲۰۲۲ یونسکو به طور مشترک برای ایران، ازبکستان و تاجیکستان به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، «هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی» در فهرست جهانی نکوداشت‌های ۲۰۲۳ ۲۰۲۲ یونسکو به طور مشترک برای ایران، ازبکستان و تاجیکستان به ثبت رسید.

در جلسه ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ کمیسیون اولویت یونسکو مستقر در کنفرانس عمومی این سازمان، «هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی» به طور مشترک بین جمهوری اسلامی ایران با ازبکستان و تاجیکستان با تصویب اعضا در فهرست جهانی نکوداشت‌های یونسکو برای بازه ۲۰۲۳ ۲۰۲۲ قرار گرفت تا پس از ثبت جهانی پرونده‌های «هشتصدمین سال حیات فعال شمس تبریزی بر مبنای دیدار عرفانی شمس و مولانا» و «هزار و پنجاهمین سال میلاد شیخ خرقانی» تعداد نکوداشت‌های ثبت شده از مشاهیر ایرانی در فهرست یونسکو به ۴۲ مورد برسد.

ابوریحان بیرونی با آثاری همچون «التفهیم» در ریاضیات و نجوم، «آثار الباقیه» در تاریخ و جغرافیا و «تحقیق ماللهِند» در حوزه مردم شناسی بر تارک تاریخ پر افتخار دانش بشری می‌درخشد و اثر ارزشمند آثار الباقیۀ او که توسط حاکم خردمند و دانش دوست قابوس بن وشمگیر (در سال ۳۹۰ تا ۳۹۱ هجری) جمع آوری شد نمونه بارزی از علم دوستی ایرانیان است. کمیسیون ملی یونسکو – ایران این اتفاق مبارک را به تمام عاشقان فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی تبریک عرض می‌کند.

کد خبر 5350531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha